کد خبر: 1231216
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران می‌گوید: توسعه خدمات بهداشتی و رفاهی به مردم در دولت سیزدهم به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی افزایش چشمگیری پیدا کرد و اخیراً نیز درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی و دانشگاهی با تکیه بر همین منابع مالیاتی به وقوع پیوست. به این ترتیب در دولت سیزدهم، مالیات در امور زیربنایی و توسعه‌ای و افزایش سطح رفاه کشور مصرف شده است. 
کشور‌های پیشرفته، از نظام مالیاتی مترقی‌ای برای دریافت مالیات از همگان متناسب با درآمدشان بهره می‌برند. در گذشته ما به مالیات به چشم یک امر تزئینی نگاه می‌کردیم و به درآمد‌های نفتی وابسته بودیم که دولت سیزدهم به تغییر این رویکرد پرداخت. طی ۵/۲ سال گذشته شاهد اقدامات مهمی از سوی دولت در راستای شفاف‌سازی درآمد مؤدیان و دریافت مالیات حقه از همگان هستیم؛ با اقدامات صورت‌گرفته، توانستیم مالیات‌ستانی از اصناف و مشاغل را تا حد قابل قبولی افزایش دهیم. افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت به معنای کاهش کسری بودجه و تورم در کشور است. این مبالغ در زمینه ارائه خدمات به مردم به کار گرفته می‌شود. به طور مثال، ارائه خدمات آموزشی، درمانی، بیمه‌ای و بهداشت به مردم از محل درآمد‌های مالیاتی تأمین مالی می‌شود. به زعم کارشناسان، هر چقدر بتوانیم از وابستگی به درآمد‌های نفتی کم کنیم و به مالیات به عنوان یک منبع پایدار درآمد متکی شویم، به نفع کشور است. به این ترتیب، اداره کشور بر اساس درآمد‌های مالیاتی صورت می‌گیرد و درآمد‌های نفتی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها به کار می‌افتد. 
 سیدعلی صدری، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با «جوان» در خصوص مصارف راهبردی مالیات برای توسعه زیرساخت‌ها، خدمات و رفاه جامعه تصریح کرد: در تمامی کشور‌ها پایه بودجه عملیاتی و غیرعملیاتی دولت بر اساس درآمد‌های مالیاتی از محل‌های مختلف مانند واردات، صادرات و تولید استوار است. اقتصاد کشور ما متأسفانه درگیر درآمد‌های چاه‌های نفتی شده است و از این مبالغ برای امور جاری کشور و ارائه خدمات به مردم استفاده می‌کنیم. وی ادامه داد: طی سالیان گذشته چاه‌های نفتی و درآمدهایش باعث شده‌اند اقتصاد کشورمان به رشد مورد نظر نرسد. وابستگی دولت‌ها به درآمد‌های نفتی عقب‌ماندگی اقتصادی را برای‌مان رقم زده است. عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: شاید اگر در چاه‌های نفتی را ببندیم و به درآمد‌های این حوزه وابستگی نداشته باشیم، بتوانیم شرایط بهتری را برای کشور به لحاظ اقتصادی رقم بزنیم. صدری گفت: سیاست دولت سیزدهم که تلاش دارد به دریافت مالیات حقه از همگان بپردازد و هزینه اداره کشور را از این محل تأمین کند، مثبت ارزیابی می‌شود. هزینه‌کردن درآمد‌های مالیاتی در امور زیرساختی و توسعه‌ای قطعاً برای‌مان منفعت دارد و گامی به جلو محسوب می‌شود. وی ادامه داد: هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی در زمینه حقوق و دستمزد و مزایای اینچنینی برای‌مان منفعتی ندارد و همان طور که دولت در دستور کار قرار داده است، باید از این مبالغ در امور زیربنایی توسعه‌ای بهره بگیریم. 
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: این رویه کاملاً درست است که دولت اقدام به اخذ مالیات از بخش‌هایی از اقتصاد کشور بکند که سود‌های کلانی می‌برند، اما حاضر به پرداخت مالیات نیستند. به کار انداختن این درآمد‌ها در جهت توسعه کشور و ارائه خدمات به مردم مثبت است. این به نوعی بازتوزیع ثروت در کشور و ایجاد عدالت اجتماعی است. عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: توسعه خدمات بهداشتی و رفاهی به مردم در دولت سیزدهم به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی افزایش چشمگیری پیدا کرد و اخیراً نیز درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی و دانشگاهی با تکیه بر همین منابع مالیاتی به وقوع پیوست. به این ترتیب در دولت سیزدهم، مالیات در امور زیربنایی و توسعه‌ای و افزایش سطح رفاه کشور مصرف شده است.

برچسب ها: مالیات ، مؤدیان ، اقتصاد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار